Saturday 7 April 2012

~jangan mudah menilai orang lain~

Kadang kita selalu bersedih kerana tidak memiliki apa yang kita inginkan , sedangkan kita lupa bersyukur dengan apa yang kita ada .
Seorang doktor masuk ke hospital dalam keadaan tergesa-gesa selepas dipanggil untuk pembedahan segera. Dia menjawab panggilan secepat mungkin, ditukar pakaiannya dan pergi terus ke wad pembedahan.
Beliau mendapati bapa kepada anak lelaki yang akan di bedah ada di dalam dewan menunggu doktor tersebut. Apabila melihat dia, si ayah menjerit:
"Mengapa anda mengambil masa yang lama untuk datang? Adakah anda tahu bahawa kehidupan anak saya dalam bahaya? adakah anda tidak mempunyai rasa tanggungjawab? "

Doktor tersenyum dan berkata:
"Saya minta maaf, saya tidak berada di hospital dan saya telah datang secepat yang boleh selepas menerima panggilan itu ... ... Dan sekarang, saya ingin anda bertenang supaya saya dapat melakukan kerja saya"

"Bertenang?! Bagaimana jika anak anda berada di dalam bilik ini sekarang, anda akan bertenang? Jika anak anda sendiri mati sekarang apa yang anda akan lakukan? "Kata bapa tersebut dalam keadaan marah

Doktor tersenyum lagi dan berkata: "Saya akan cuba sehabis baik " ajal dan maut adalah di tangan Allah ". Doktor tidak dapat memanjangkan nyawa. Pergi dan berdoa untuk anak anda, kami akan melakukan yang terbaik dengan rahmat Tuhan "

"Memberikan nasihat apabila kita tidak khuatir begitu mudah" merungut bapa.

Pembedahan mengambil masa beberapa jam...dan selepas doktor itu keluar gembira, "Alhamdulillah! Anak anda diselamatkan! "

Dan tanpa menunggu jawapan bapa tersbut dia terus keluar dengan tergesa-gesa. "Jika anda mempunyai apa-apa soalan, sila tanya jururawat!"

"Mengapa dia yang sombong takbur? Dia tidak boleh menunggu beberapa minit supaya saya bertanya tentang keadaan anak saya " komen bapa kepada jururawat setelah melihat doktor itu pergi meninggalkannya termanggu-manggu .

Jururawat itu menjawab, sambil air mata berlinangan di mukanya: "Anaknya meninggal dunia semalam dalam kemalangan jalan raya, dia berada di tanah perkuburan apabila kami memanggilnya untuk pembedahan anak anda. Dan kini dia telah berjaya menyelamatkan hidup anak anda, dia sanggup tinggalkan tanggungjawab dia untuk menyelesaikan pengebumian anaknya. "

Kawan, jangan mudah menilai orang kerana anda tidak tahu bagaimana kehidupan mereka dan tentang apa yang sedang berlaku atau apa yang mereka sedang lalui .Allahu rabbi.
SIFAT sabar sangat penting dididik dalam hati dan diri seseorang terutama apabila menghadapi ujian dan musibah. Dalam kehidupan, Allah akan sentiasa menguji kita, kerana ujian itu adalah untuk menilai sejauh mana kesabaran dan keimanan kita kepada-Nya.

Ramai manusia yang kecundang dengan ujian Allah kerana tiada sifat sabar. Begitu juga kerana tidak dapat mengawal diri daripada segala ujian dan pahit getir hidup dengan bersabar.

 

No comments:

Post a Comment